WhatsApp

+31 (0)6 41 72 06 32

e-mail

info@yourseason.nl

Openingstijden

Wegens verhuizing & verbouwing tijdelijk gesloten!

De laatste jaren zijn veel mensen bewuster gaan leven, waardoor men steeds meer het belang ziet van gezonder eten, meer bewegen, ontspanning en goed slapen. Ontspanning blijft echter vaak een beetje een dingetje, want hoe vaak zeggen we wel niet dat we het (te) “druk” hebben of geen tijd? Dit is nu precies waarom massage een prioriteit voor je zou moeten worden. Massages hebben namelijk ontzettend veel gezondheidsvoordelen, waaronder de nodige ontspanning. Hier zijn zeven hele goede redenen waarom massage gezond is en op je to-do-list hoort (hoe “druk” je het ook hebt)!

1. Vermindering van stress

Ons leven brengt nu eenmaal de nodige stress met zich mee door werk, relaties, financiën, gezondheid of bepaalde verplichtingen. Dit is op zich niet eens heel slecht – stress hoort er nu eenmaal bij – maar wel als je er niets aan doet om de zogenaamde stress-emmer af en toe legen en deze volledig laat overlopen. Overmatige stress zorgt namelijk voor spanningsklachten, minder gezonde eetkeuzes, slechter slapen en verminderde motivatie, waardoor je de sportschool vandaag (en morgen) misschien toch maar even overslaat.

Massages verminderen de productie van het stresshormoon cortisol tot wel 31%, waardoor lichaam en geest de kans krijgen zich te ontspannen en herstellen. Het kalmeert je gedachten, verlicht spanning en zorgt ook nog eens voor een geluksgevoel door de aanmaak van endorfine en oxytocine.

vermindering van stress

Dit brengt ons eigenlijk gelijk bij nummer twee op de lijst.

2. Ondersteuning van je immuunsysteem

Een massage zorgt niet alleen voor een verminderde productie van het stresshormoon cortisol, maar stimuleert ook het aanmaken van witte bloedcellen. Witte bloedcellen beschermen ons lichaam tegen infecties en schadelijke stoffen van buitenaf, zoals virussen, bacteriën en schimmels. Dit is waarom massage dus eigenlijk een enorm goede boost is voor je immuunsysteem.

3. Verbetering van de bloedcirculatie

Wist je dat bloed een belangrijke taak vervuld in ons lichaam? Het verwijdert afvalstoffen en zorgt ervoor dat voedingsstoffen naar de juiste cellen gaan. Als onze spieren niet de juiste voedingsstoffen krijgen of te veel afvalstoffen bevatten, ontstaan blokkades in je lichaam en kunnen spieren stram voelen. Een massage zorgt ervoor dat het bloed weer goed door de vaten kan stromen en meer verse voedingsstoffen ontvangt, waardoor je ook weer meer energie krijgt en tevens je bloeddruk verlaagt. Een win-win-win dus!

Omdat een massage de doorbloeding bevordert, zorgt het ook nog eens voor een soepele huid. Hierdoor krijg je een gezonde kleur op je toet en dat geeft gelijk je uitstraling een boost; je zit dus letterlijk lekkerder in je vel.

4. Verwijdert afvalstoffen uit je lichaam

Als we te weinig bewegen, te veel zitten, stress ervaren of te lang in een houding staan, voeren onze spieren de afvalstoffen niet altijd even goed af. Dit resulteert dan in een opeenhoping van afvalstoffen en dat is nu precies hoe die vervelende “knopen” ontstaan. Een massage activeert de bloedcirculatie en de lymfevaten, waardoor afvalstoffen het lichaam sneller verlaten. Dit is ook precies waarom wij altijd het advies geven om na de massage veel water te drinken; dit zorgt ervoor dat de afvalstoffen nóg beter worden afgevoerd.

verwijder afvalstoffen uit je lichaam

5. Vers zuurstof in het lichaam

Een massage brengt je ademhaling tot rust, waardoor er vers zuurstof naar onder andere je longen, hart, lever en hersenen gaan. Dit betekent dat je meer rust ervaart en helderder kunt nadenken. Dus als je een belangrijke beslissing moet nemen, op naar de massagepraktijk!

Daarnaast zorgt zuurstof nog voor een aantal andere belangrijke processen, zoals als het aanmaken van energie, een gezonde spijsvertering en vermindering van stress.

6. Een betere nachtrust

Als je ooit eerder een massage hebt gehad, herken je vast het ietwat lome en duffe gevoel na je massage. Niet zo heel gek, want de ontspannende werking van een massage heeft een positieve invloed op je slaap. Het vermindert het cortisolgehalte (het eerder genoemde stresshormoon), wat vaak een van de grootste boosdoeners is als het op slaapkwaliteit aankomt.

Tijdens een massage wordt ook de aanmaak van serotonine en melatonine bevordert; dit zijn de hormonen die bekend staan om hun bijdrage aan een goede nachtrust. Deze hormonen zorgen ervoor dat je sneller in slaap valt en je ook dieper slaapt, waardoor je uitgeruster wakker wordt en je je weer helemaal fris en fruitig voelt.

goede nachtrust

7. Soepele spieren en gewrichten

Een massagebehandeling zorgt ervoor dat spieren en gewrichten ontspannen en soepeler worden. Dit kan onder andere helpen met het herstel van je lichaam en het voorkomen van blessures, maar ook verlichting bieden als je bijvoorbeeld lang zit of staat. Er ontstaat ruimte door het los kneden van spanningen die blokkades veroorzaken en verlicht eventuele pijn, waardoor je lichaam weer als herboren aanvoelt.

Met behulp van verschillende massagetechnieken kun je specifieke probleemgebieden behandelen. Zo richt een deep-tissue massage zich voornamelijk op het bindweefsel en een stoelmassage op houding- en werk gerelateerde klachten. Voor de ultieme ontspanning is een ontspanningsmassage, wellness massage of hot stone massage perfect. Hoe dan ook: het maakt niet uit welke massage je voorkeur heeft, want ze dragen allemaal bij aan je fysieke en mentale gezondheid!

Waarom massage? Waarom niet!

Kortom, massages zijn om heel veel redenen goed voor je algehele welzijn en gezondheid. Geen tijd is dus eigenlijk een hele slechte reden om niet voor jezelf te zorgen, want dat is nu juist zo belangrijk. Wanneer je beter in je vel zit, heb je meer ruimte in je hoofd, ben je efficiënter, gemotiveerder, vrolijker, minder stressgevoelig en een stuk gezonder. Dit zou genoeg moeten zijn om een massage op je to-do-list te zetten – en dan het liefst ergens bovenaan!


“Self-care is giving the world the best of you, instead of what’s left of you”

Katie Reed

Aanbevolen blogs

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *